MAGEN, ett kapitel för sig

Hej alla!
Det har hänt en del sedan sist, det vari inte alls tänkt att det skulle bli ett så långt uppehåll. Har mått dåligt och det har hänt så mkt runt omkring så inte haft någon ork till att skriva.
 
Tänkte här om dagen ifall min blogg fanns kvar, och det gjorde den. Tänkte använda mig av den nu denna gången som ett som ett sorts terapiarbete. Att kunna skriva här mina tankar, hur jag känner, vad som händer och inte händer.
Kan dra lite kort om vad som hänt;
Jag har varit blond, brun och nu ska jag bli ljus igen. Magen har krånglat så otroligt mycket, blivit utredd på vårdcentralen för en sak, blivit träffad av en annan. Ja, det har varit en jävla berg och dal bana. Har nu haft kraftigt illamående i över 1 år, det verkar inte ge med sig. Har väldit svårt för att äta, kan inte lämna sängen vissa dagar, och andra dagar kan jag ta mig till soffan istället för sängen. Gjort massor av utredningar kring detta, men enligt sjukvården ser alla prover och undersökningar bra ut, så vi står fortfarande på ruta 1. Ingen vet någoting...
 
Men jag kan säga till alla er som lider av, vad som sjukvården kallas för ibs diarrer... Be dom kolla upp detta med en Isotop-undersökning. Undersökningen är en bagatellsak, som inte alls är krånglig eller omständig. Man får en tablett med ett sorts radioaktivt ämne och man sväljer, sen får man ta bilder med en speciell kamera, har för mig det hette gammakamera, och sen är det klart. Man får hem provresultatet och sedan behandling ifall avvikande syns på bilderna. För mig var det en kraftig störning av mina gallsalter som gjorde att jag hade såna problem. Vilka problem tänker ni?
Jag hade minst 10 toa tillfällen varje dag, alla med diarrer.
Väldiga kraftiga kramper i magområdet hela tiden, dock mycket starkare vid toalettbehov.
känner någon att det passar in på dig? be om den undersökningen!!! den räddade mitt liv!
Nu går jag på toa som en vanlig människa, har mina skov, men inte alls så allvarligt som innan. Visst, att ha levt med dessa problem i 10 år har skadat mig mentalt och kan fortfarande få sådan panik i affärer att jag måste springa på toa, men jag vet av mig att jag inte behöver vara lika rädd längre, vilket är en stor lättnad. Lämna gärna kommentarer på hur ni upplever era problem om ni känner att detta stämmer in på er, så ska jag försöka peppa och hjöälpa er <3
 
Jag kommer göra många fler inlägg om magen och hur jag tacklas med min sjukdom, så om du känner att du känner igen dig i vad jag skriver, stanna gärna och läs, kommentera och begrunda. Jag kommer lägga upp allt, medicinering, undersökningar, slutsatser, funderingar, ja allt egentligen!



Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback